Kodeks etyki

KODEKS ETYKI I SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI W BIZNESIE
RST Roztocze Sp. z o.o.

Kodeks etyki i społecznej odpowiedzialności w biznesie ma na celu zaprezentowanie pracownikom, klientom, kontrahentom, a także innym stronom zainteresowanym informacji o obowiązujących w RST Roztocze Sp. z o.o. normach i akceptowanych sposobach postępowania w kluczowych obszarach. Do kluczowych obszarów przedsiębiorstwo zalicza: stosunki z klientami, stosunki z pracownikami, stosunki z kontrahentami, relacje z konkurencją, powiązanie z władzami i lokalnymi społecznościami, zagadnienia związane z międzynarodowym biznesem oraz konfliktem interesów. Ponadto Kodeks etyki i społecznej odpowiedzialności w biznesie zawiera sposób jego wdrażania.

1. STOSUNKI Z KLIENTAMI
⊲ Przedsiębiorstwo dostarcza produkty i usługi wartościowe i dobrej jakości.
⊲ Przedsiębiorstwo ma na celu budowanie długotrwałych relacji z klientami opartych na zaufaniu i jawnych zasadach współpracy.
⊲ W przedsięwzięciach reklamowych i innych formach przekazu firma unika podawania nieprawdziwych, przesadzonych lub niepełnych informacji.
⊲ Zwiększanie przychodów ze sprzedaży odbywa się poprzez stosowanie praktyk marketingowych zgodnych z prawem.
⊲ Firma utrzymuje w tajemnicy zastrzeżone informacje uzyskane od klienta.

2. STOSUNKI Z PRACOWNIKAMI
⊲ Stosunki przedsiębiorcy z pracownikami są oparte na szacunku dla ich godności osobistej.
⊲ Firma przyjmuje i awansuje pracowników, biorąc pod uwagę kwalifikacje wymagane na danym stanowisku.
⊲ Pracownicy nie są dyskryminowani ze względu na rasę, religię, narodowość, kolor skóry, wiek, płeć, stan cywilny, miejsce zamieszkania, liczność potomstwa czy inwalidztwo niemające wpływu na rezultaty wykonywanej przez nich pracy.
⊲ Firma dąży do zapewnienia stabilnych miejsc pracy oraz rzetelne informowanie pracowników o perspektywach zatrudnienia.
⊲ Firma zobowiązuje się zapewnić czyste, zdrowe i bezpieczne środowisko pracy zgodnie ze standardami i przepisami prawa. Pracownicy ze swej strony mają obowiązek dołożyć starań, aby uniknąć wypadków, zranienia siebie, swoich kolegów, a także osób postronnych.
⊲ Przedsiębiorstwo zapewnia poufność danych medycznych przekazywanych przez pracowników. Wyniki badań okresowych nie są udostępniane innym pracownikom i osobom postronnym.
⊲ Z myślą o docenieniu wysiłków poszczególnych osób mających wkład w sukces firmy przedsiębiorstwo stosuje reguły przejrzystej i czytelnej polityki wynagradzania. Reguły systemu wynagradzania są tak skonstruowane, aby uwzględnić wkład indywidualny każdego pracownika.
⊲ Firma pomaga pracownikom w podnoszeniu kwalifikacji i wspiera ich karierę w firmie.
⊲ Firma informuj pracowników o celach swojej działalności i zadaniach na poszczególnych stanowiskach pracy.
⊲ Informacje uzyskane od pracowników podczas pracy nie są używane dla jakiegokolwiek innego, konkurencyjnego celu niż ten, dla którego były udostępnione.
⊲ Firma nie toleruje molestowania seksualnego i innych form maltretowania psychicznego lub fizycznego pracowników.
⊲ Firma wspiera więzi koleżeńskie.
⊲ Firma propaguje polubowne rozstrzyganie sporów i dokłada starań, aby rozwiązać te spory bez dopuszczenia do eskalacji konfliktu.
⊲ Firma dąży do zapewnienia jak najpełniejszej komunikacji z każdym pracownikiem. Przedsiębiorstwo uznaje potrzebę informowania i konsultowania pracowników w zespołach, w których pracują. Tam, gdzie jest to możliwe, pracownicy są także należycie reprezentowani w negocjacjach.
⊲ Firma rzetelnie informuje pracowników o opłacanych składkach na ubezpieczenie społeczne oraz o charakterze zawieranych umów. Pracownicy są powiadamiani o zawarciu umowy cywilno-prawnej. Firma nie korzysta z zawierania umów cywilno-prawnych w przypadkach niedozwolonych przez prawo.
⊲ Pracownicy zobowiązują się do: angażowania się w swoją pracę, sumienne i uczciwe realizowanie powierzonych zadań, z dążenia do wyznaczonych celów.
⊲ Prawnicy powinni identyfikować się ze swoją pracą i firmą, każdy z nich powinien odnosić się do klientów i współpracowników z należytym szacunkiem, zgodnie z zasadą wzajemnego poszanowania, niezależnie od zajmowanego stanowiska.
⊲ Pracownik powinien szanować mienie firmy, dbać o ograniczenie kosztów działalności, jego działania będą skierowane na efektywne wykorzystanie powierzonych środków.

3. STOSUNKI Z KONTRAHENTAMI
⊲ Stosunki pomiędzy firmą i kontrahentami są oparte na wzajemnym zaufaniu
⊲ Firma dokłada wszelkich starań by zapłata za wykonaną usługę lub dostarczony towar była uiszczona w terminie i zgodnie z zawartą umową.
⊲ Firma uznaje, że przyjmowanie o wysokiej wartości prezentów lub innych świadczeń przez pracowników współpracującej firmy może powodować sytuacje postrzegane jako próba skłaniania do ofiarowania w zamian pewnych korzyści dla darczyńcy.
⊲ Informacje dotyczące stosunków pomiędzy firmą a kontrahentami są traktowane jako poufne.

4. RELACJE Z KONKURENCJĄ
⊲ Firma uczciwie współzawodniczy z konkurentami i nie podważa ich reputacji.
⊲ W kontaktach z konkurencją pracownicy będą unikają sytuacji umożliwiających przekazanie poufnych informacji dotyczących firmy.
⊲ Firma nie próbuje pozyskać informacji dotyczących konkurencji środkami nielegalnymi. Zaliczyć do nich można szpiegostwo przemysłowe, zatrudnianie pracowników konkurencji w celu otrzymania od nich tajnych informacji, nakłanianie personelu konkurencji lub jej klientów do ujawniania posiadanych przez nich informacji oraz inne środki wyżej nie wymienione.
⊲ Firma nie stosuje restrykcyjnych praktyk handlowych, niezgodnych z prawem.

5. POWIĄZANIA Z WŁADZAMI I LOKALNYMI SPOŁECZNOŚCIAMI
⊲ Firma dokłada wszelkich starań, aby być wrażliwym społecznie podmiotem gospodarczym, będzie służyć społeczności poprzez działalność korzystną dla firmy i społeczności oraz zapewnianie korzystnych możliwości zatrudnienia i dobrych warunków pracy.
⊲ Przedsiębiorstwo bierze pod uwagę interesy całego otoczenia, starając się uwzględnić zarówno interes krajowy, jak i lokalny.

6. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z MIĘDZYNARODOWYM BIZNESEM
⊲ Firma zobowiązuje się do przestrzegania panującego w innych krajach prawa i mieszkającej w nim społeczności.
⊲ Firma respektuje tradycje i kulturę każdego kraju, w którym działa.
⊲ Firma działa odpowiedzialnie w zakresie międzynarodowego handlu, zgodnie z uznanymi przez Polskę porozumieniami.

7. KONFLIKT INTERESÓW
⊲ Pracownicy kierują się w pracy interesami i potrzebami firmy, a nie interesami lub relacjami prywatnymi.
⊲ Pracownicy zobowiązują się do nie podejmowania pracy na rzecz konkurenta, klienta lub dostawcy, która koliduje z interesami firmy.
⊲ Pracownicy zobowiązują się do unikania sytuacji doprowadzających do konfliktu interesów na etapie wyboru dostawcy.
⊲ Przedsiębiorstwo unika sytuacji w której swoją działalnością może doprowadzić do konfliktu interesów z klientem.
⊲ Przedsiębiorstwo zapewnia, że nie istnieją, ani nie powstaną sytuacje doprowadzające do konfliktu interesów pomiędzy członkami zarządu oraz organami nadzorującymi działalność firmy.
⊲ W przedsiębiorstwie niedozwolone są próby przekupstwa oraz przyjmowanie łapówki są w zamian za korzystne warunki umowy.

8. ŚRODOWISKO
⊲ Przedsiębiorstwo dąży do przestrzegania wszystkich obowiązujących przepisów i regulacji dotyczących ochrony środowiska,
⊲ Firma prowadzi nieustanne działania przyczyniające się do oszczędzania energii i zasobów naturalnych, a także zapobiegania zanieczyszczeniom, stosując odpowiednie technologie i minimalizując powstawanie odpadów.

9. WDRAŻANIE KODEKSU
⊲ Ścisłe stosowanie Kodeksu jest realizowane poprze regularne komunikowanie zasad zawartych w Kodeksie wewnątrz firmy, przestrzeganie Kodeksu Pracy.
⊲ Firma powinna monitorować zgodność podejmowanych decyzji i metod działania z przyjętymi w Kodeksie zasadami.
⊲ Celem firmy powinno być stworzenie korzystnego klimatu pracy i szans dla pracowników oraz szczere wyjaśnianie wszelkich kwestii dotyczących zachowań i decyzji uważanych za naganne etycznie.

Wszelkie odchylenia od zapisów w kodeksie etyki należy komunikować na adres: sekretariat@roztocze.eu